case:

De Technische Universiteit van Chalmers

De Technische Universiteit van Chalmers wil haar klanten hoogstaande elektronische informatiematerialen aanbieden in een gemakkelijk te vinden formaat. Daarom nam de universiteit via haar samenwerkingspartner LM Ingressus Information Delivery Summon in gebruik, de discovery-zoekdienst die toonaangevend is in de wereld. Nu vinden de 200 onderzoeksgroepen en bijna 10.000 studenten van de universiteit van hoog niveau, die zich in het Zweedse Göteborg bevindt, gemakkelijk materialen.

Daniel Forsman fungeert in de bibliotheek van Chalmers als hoofd van de afdeling voor informatiematerialen en het opvragen van informatie. In zijn dagelijkse werk bevordert Forsman de activiteiten van de bibliotheek op vele manieren, bijvoorbeeld met behulp van verschillende strategische en ontwikkelingsprojecten.

”De collecties van de bibliotheek van Chalmers zijn meer en meer in elektronische vorm. In 2010 werd bijvoorbeeld ongeveer 97-98 procent van ons budget aangewend voor elektronische materialen”, vertelt Forsman.

Een steeds nauwere samenwerking met LM Ingressus Information Delivery

De bibliotheek van Chalmers begon zijn samenwerking met LM Ingressus Information Delivery in de herfst van 2010, toen de Summon-dienst in gebruik werd genomen. De samenwerking werd verstevigd in de lente van 2011, toen LM Ingressus Information Delivery ook werd gekozen als bemiddelaar voor de bibliotheekabonnementen op bladen.

”Ingrijpende veranderingen, zoals de overdracht van de volledige abonnementendienst van één instantie naar een andere, baren allerlei zorgen. We zijn evenwel uiterst tevreden over de klantenservice en de responstijd van LM Ingressus Information Delivery. Ook LibNet heeft bewezen een duidelijke, gebruiksvriendelijke en efficiënte dienst te zijn voor het beheer en de opvolging van de abonnementen”, zegt Forsman.

De gemakkelijke zoekfunctie van Summon maakt het mogelijk om via één interface elektronische materialen te vinden

Vóór de ingebruikname van de Summon-zoekdienst moesten de studenten van Chalmers hun zoekactie beginnen met de keuze van de database die het beste zou passen bij die zoekactie. Volgens Forsman was het proces van informatie zoeken moeilijk, zelfs voor ervaren bibliothecarissen.

”Met de Summon-zoekdienst krijgen we toegang tot bijna al onze materialen via één interface. Dit is een aanmerkelijke verbetering voor onze klanten. Met de functie van ranking op relevantie en met het begeleid zoeken kunnen de gebruikers gemakkelijk doorgaan naar de zoekresultaten en sneller de gewenste informatie vinden. De feedback van de gebruikers is heel positief geweest. In vergelijking met de traditionele manier van metagegevens zoeken of met de gecombineerde zoekactie is Summon aanmerkelijk sneller, en doen er zich geen problemen voor die ontstaan door de ongelijkwaardige behandeling van verschillende metagegevens.”

Met de hulp van LM Ingressus Information Delivery en zijn partner Serials Solutions duurde de ingebruikname van de Summon-dienst slechts zeven weken. Forsman vermeldt dat het uitzoeken van de plaatselijke werkstroom en de correctie van de inconsequenties van de plaatselijke catalogi de lastigste onderdelen waren in het proces van ingebruikname.

Op dit moment is meer dan 90 procent van de collecties van Chalmers verkrijgbaar via de Summon-dienst. Dit betekent meer dan 260 miljoen bestanden.

Content als service is de toekomst

Naast zijn werk bij Chalmers is Forsman actief bezig geweest met de ontwikkeling van bibliotheekdiensten, zoals de Summon-dienst en de indexering van de Zweedstalige content ervan.

”Ik heb een visie waarin alle content georganiseerd is in een centrale index die als een service wordt aangeboden aan de bibliotheken. De structuur die gebaseerd is op service zal bibliotheken de mogelijkheid geven te werken in de programmatie-interface, waardoor ze content kunnen toevoegen aan de database. Op die manier zouden bibliotheken plaatselijke werkstromen naadloos kunnen integreren en content kunnen creëren als onderdeel van de centrale database. Zo zou men het systeem plaatselijk kunnen maken en kunnen aanpassen aan de specifieke behoeften.”

De voordelen die de universiteitsbibliotheek van Chalmers heeft behaald:

  • Van de diensten die LM Ingressus Information Delivery aanbiedt, wordt er gebruik gemaakt van: Summon-zoekmachine, abonnementsdiensten en beheerdienst LibNet voor abonnementen op bladen
  • Voordelen: De gemakkelijke zoekfunctie van Summon maakt het mogelijk de elektronische materialen van de universiteit te vinden via één overzichtelijke interface. De abonnementen op bladen zijn gecentraliseerd bij LM Ingressus Information Delivery en ze zijn eenvoudig te beheren met behulp van LibNet.

Van de diensten die LM Ingressus Information Delivery aanbiedt, wordt er gebruik gemaakt van

Summon-zoekmachine, abonnementsdiensten en beheerdienst LibNet voor abonnementen op bladen