case:

De bibliotheek van Tapiola

De bibliotheek van Tapiola, in het cultuurcentrum van Espoo, heeft sinds 2008 zijn abonnementen op publicaties bij LM Ingressus Information Delivery gecentraliseerd. De bibliotheek wordt door allerlei klanten gebruikt, aangezien in de buurt veel bejaarden wonen en het aantal gezinnen met kinderen de laatste jaren is toegenomen. Ook internationale en goed opgeleide klanten komen in ruime mate, want in de nabijheid bevinden zich zowel de Technische Hogeschool als het bedrijvencentrum van Keilaniemi.

Carola Snell werkt reeds twaalf jaar in de drukke bibliotheek van Tapiola. Als groepsleidster van de service-afdeling en verantwoordelijke voor de bladen kent ze goed de materialen en bladenafdeling van de bibliotheek. Hoewel in de bibliotheek vooral de traditionele gedrukte literatuur wordt gepromoot, hebben ook elektronische materialen hun eigen gebruikersgroep gevonden.

”Naast gedrukte boeken en bladen maken we ook gebruik van e-boeken en e-bladen. Ik geloof dat hun aantal zal toenemen wanneer de gebruiksmogelijkheden verbeteren en de prijzen geleidelijk zullen zakken. Voor het gebruik is het ook belangrijk dat er voldoende geschikte leesapparatuur ter beschikking staat.”

Met een bekende samenwerkingspartner is het gemakkelijk zaken te doen

De bibliotheek van Tapiola werd klant van LM Ingressus Information Delivery in 2008. Er wordt gebruik gemaakt van de bemiddelingsdienst voor publicaties en de abonnementsbeheerdienst LibNet. Bovendien heeft de bibliotheek de webkrantdiensten ePress en PressDisplay aangeschaft.

”Wanneer men verschillende jaren met dezelfde mensen werkt, verloopt de samenwerking vlot. De contactdrempel is laag en de omgang is vriendelijk en gemakkelijk”, vertelt Snell.

Met LibNet blijven de bladen in alle bibliotheken van Espoo onder controle

Het beste aan de abonnementsbeheerdienst LibNet is volgens Snell zijn gebruiksvriendelijkheid. Bovendien is het aanbod van LibNet, met honderdduizenden gedrukte en elektronische publicaties, heel ruim.

”LibNet werkt echt goed voor ons. Met LibNet verzorgen we het nemen en vernieuwen van abonnementen op materialen en behandelen we de claims. Het is ook een grote hulp bij de rapportering en wanneer we de bibliotheekgerelateerde kosten beoordelen. Indien we een probleem hebben met een bepaald blad of een bepaalde uitgeverij, nemen we via LibNet contact op met de klantenservice van LM Ingressus Information Delivery. Daarna brengt LM Ingressus Information Delivery de zaak tot een goed einde.”

Elektronische nieuwsbladen passen in de snelle nieuwsstroom

Het aanbod van de bibliotheek van Tapiola wordt gediversifieerd door zowel de binnenlande krantendienst ePress als het internationale, bijna 2000 bladen tellende PressDisplay. Kranten verschijnen in de diensten meteen na hun publicatie, zodat de lezers niet meer hoeven te wachten, zelfs niet voor bladen die van de verste uithoeken van de wereld komen. Snell vertelt dat de klanten verheugd zijn over de mogelijkheid dat aparte artikelen kunnen worden afgedrukt of per e-mail kunnen worden doorgezonden.

”Ik ben eigenlijk verbaasd dat ook onze oudere klanten zonder vooroordeel de webdiensten gebruiken. In de kranten zoekt men nieuws uit de vroegere woonplaats of het binnenlandse nieuws, en dat is eenvoudig te lezen omdat men zelf de grootte van de tekst kan aanpassen. Onze klanten waren tevreden wanneer ze via onze diensten nieuws vonden uit de kleinste woonplaatsen of uitzonderlijke landen.”

Volgens Snell hebben de e-krantdiensten de bibliotheek een directe besparing opgeleverd. De abonnementen op de minder vaak gelezen gedrukte bladen heeft men kunnen opzeggen, omdat de bladen als webversie te vinden zijn in de bibliotheek en de archieven enkele maanden terug gaan. Dankzij de besparingen heeft men in de bibliotheek van Tapiola tot genoegen van de klanten bijvoorbeeld de afdeling tijdschriften verder kunnen ontwikkelen.

De voordelen die de bibliotheek van Tapiola heeft behaald:

  • Van de diensten die LM Ingressus Information Delivery aanbiedt, wordt er gebruik gemaakt van: Bemiddelingsdiensten voor publicaties, LibNet-abonnementsbeheerdienst, ePress, PressDisplay
  • Voordelen: Gemakkelijk beheer van publicaties, eenvoudige toegang tot binnenlandse en internationale kranten

Van de diensten die LM Ingressus Information Delivery aanbiedt, wordt er gebruik gemaakt van

Bemiddelingsdiensten voor publicaties, LibNet-abonnementsbeheerdienst, ePress, PressDisplay